Ski kommunale forenings hytte, Tømmerholen, ligger i Østmarka ved Oslo kommunes grense og utfartsstedet Sandbakken. Foreningen fikk hytta i gave fra Ski kommune i 1964.

Tømmerholen er et gammelt sted, ca. 300 år, og historien kan fortelle at stedet var en av seks husmannsplasser under Krokhol gård.  Veien gikk tidligere om Roland, så over åsen til Tømmerholen og Sandbakken.

Tømmerholen

Hovedbølet Krokhol var kirkegods og lå til Mariakirken i Oslo, og ble krongods etter reformasjonen i 1537.

Krokhol ble i årene 1661-1675, sammen med flere andre krongods, solgt til private. Krokhol ble da proprietærgods og solgt. Siden har gården vært i flere Oslo-borgeres eie. Tømmerholen ble senere solgt til Oslo kommune som besluttet å brenne stedet. Dette fikk Ski kommune høre, som mente at stedet burde bevares. Ski kommune kjøpte Tømmerholen i 1964 for kr. 50.000,- og forærte det senere til Ski kommunale forening.

Ski kommunale forening har tatt vare på Tømmerholen gjennom flere hyttekomiteer og dugnader. Hytta er påbygd slik at den i dag har sengeplasser til 14. I 1986 ble det bygget nytt uthus og utedo.

Foreningen leier ut hytta til medlemmer og andre for en billig penge. Hytta har vært populær de siste årene - mange har leid den.

Tømmerholen er et fint utgangspunkt for en rundtur i Østmarka. Man kan følge blåmerket sti gjennom skog og vakkert vekslende terreng frem til Tømmerholtjern, videre forbi vestsiden av vannet og over til Skjelbreia - herfra går den gamle plankeveien til Eriksvann, Børtervann, Vangen og videre.