Møllerenga som er på 38,5 dekar og ligger idyllisk til ved Tussetjernet og grenser til idrettsanleggene på Langhus. På eiendommen er det flere bygninger, og det er foruten tidligere dyrket mark, bekker, sumpskog og annen skog. Møllerenga var opprinnelig en husmannsplass under Vevelstad gård. Den er ikke registret blant husmannsplassene i 1791 eller folketellingen i 1891. Den er heller ikke avmerket på kart i 1800, men er nevnt i et skrift etter Kari Petersdatter i 1749. I 1865 bodde husmann og snekker Søren Jørgensen med kone og seks barn på plassen. De hadde tre kyr og dyrket poteter og litt korn. I 1895 ble eiendommen solgt til infanterikaptein Johan Ferdinand Normann. Møllerenga var derfor ikke en del av handelen da Ski kommune kjøpte Vevelstad gård med husmannsplasser i 1912.

John Andreas Klinge og Palma Klinge forpaktet Møllerenga av fru Koumann fra 1942 og kjøpte eiendommen i 1950. De kom fra Hedmark og var vant med gårdsdrift. Ved siden av småbruket arbeidet John på Flods gartneri som ligger der hvor Langhus hagesenter nå ligger i 2023. Sønnen Arne og kona Johanne bodde på eiendommen fram til 2015. Deres barn, Reidar og Laila, vokste opp med mange utendørs aktiviteter om sommer og vinter på den naturskjønne eiendommen, ofte sammen med jevnaldrende fra naboområdet. I juni 2016 solgte familien Klinge Møllerenga til Ski kommune som ønsket å sikre seg eiendommen med dens muligheter for friluftsliv og rekreasjon for alle.

Det er skiltet tur- og kultursti som går nede ved bekken på eiendommen. Stien ble anlagt av Langhus Velforening i 2004, og det er satt opp skilt for kulturminner, blant annet vannsag og mølle som engang lå på Møllerenga. I 2009 ble det anlagt grusvei fra Langhus idrettspark til Tussetjern og anlagt brygge og stupebrett. Stien går rundt Tussetjern til Oppgård-siden.

På skilt som velforeningen har satt opp er det opplyst at det eldste huset på Møllerenga, Gamlestua, må være mer enn 200 år. Rolf Yttereng viser her til opplysninger fra Arne Klinge og Arne Fjell. Bygningen skal tidligere ha stått nærmere mølla og Tussebekken. Gamlestua var opprinnelig ei tømmerstue som senere ble påsatt kledning. Den hadde et åpent ildsted med ljore. Våningshuset er i sveitserstil fra 1800-tallet og er verneverdig.

Se mer: Kalender 2017.