Tilbake til Smått om Ski

Dyrlege Thorleif Hemsen, som bodde på «Villa Glitre» i Kirkeveien, vis á vis Ski skole (det som er Kirkeveien 24 i dag), drev både pelsdyrfarm og hundeoppdrett. Hemsen satset på høy kvalitet, og vant mange priser for sine pelsdyr. Kvaliteten på hundeoppdrettet toppet seg også da USA’s President Herbert Hoover (president 1929–1933) i 1931 som en gave fra American Elkhound Association mottok en elghund kjøpt fra Hemsens kennel på Glitre i Ski.

President Herbert Hoover (1874–1964) var glad i hunder. Favoritten hans var schæferen King Tut. Etter at King Tut hadde dødd i oktober 1929, trengte familien Hoover en ny hund, og 2. februar 1931 kom den to måneder gamle elghundvalpen Ronnie av Glitre til New York med «Stavangerfjord». Ifølge opplysninger fra Hoover Presidental Library ble valpen også kalt Norway eller Norrie, men fikk senere navnet Weegie av presidentens barnebarn Peggy Ann. Foto: Presidential Pet Museum.

Dette visste tydeligvis ikke Norsk Kennelklubb, som 7. februar 1931 skrev til Utenriksdepartementet i Oslo for å få vite hundens navn. Klubben var blitt bedt om å utstede et stamtavlesertifikat for valpen, og «turde derfor anmode det ærede departement hos president Hoover at få vite hvalpens navn».

Etter å ha tenkt over saken, kom Utenriksdepartementets tjenestemenn til at man ikke fant det naturlig å bry president Hoover med den slags spørsmål, men ba i stedet kennelklubben innhente svar gjennom American Elkhound Association. Weegie levde i minst ti år. Da Herbert Hoover tapte valget mot Franklin D. Roosevelt og måtte gå av som president i 1933, ble hunden med da han og kona Lou Henry flyttet til Palo Alto i California.

Se mer: Kalender 2024.