Minneplaten er satt opp for å markere hendelsene i denne delen av Gaupesteinmarka på slutten av 2. verdenskrig. I 1944 ble det opprettet et såkalt Q-lag her etter distriktsordre fra Milorg. Laget ble spesialtrenet for å kunne ta særlig vanskelige oppdrag under denne fase av krigen.

Lenger inn i skogen (mot Gaupestein) ble den såkalte Q-hytta bygd (idag speiderhytte). Her bodde 12 mann gjennom hele vinteren 1944–45. Øvelse og trening var obligatorisk, men siden en del av FLYDROPPENE fra og med 1944 fant sted i Gaupesteinmarka og Q-laget var plassert der, stilte de opp ved disse droppene.

Det var blitt opprettet en nattlig luftbro fra England til Norge. Den hadde til formål å skaffe 30–40 000 Milorgkarer tilstrekkelig med våpen og utstyr og gi dem nødvendig instruksjon i å bruke våpnene.

Det ble foretatt sju vellykkede dropp i Gaupesteinmarka. Den første dropplassen som ble valgt var her ved Breimåsan, men man fant ut at denne lå for nær bebyggelsen og var for liten og dårlig egnet. Derfor ble Orremåsan ved Høgesset valgt. Den var ideell også utfra at Svartbekken har sitt utspring der. Denne danner et nesten utilgjengelig gjel litt lenger nede. Dette ble en utmerket lagringsplass for våpen, ammunisjon og sprengstoff etter at slippet var tatt imot. Det ble tatt imot 6 slipp her i løpet av ettervinteren -45. Området hadde da fått våpen og utstyr til 1000 mann, hjulpet to Linge-karer videre – og dessuten levert sabotasjeutstyr til «Oslo-gjengen» (Sønsteby, Max Manus m.fl.).