I 1926 overtok Georg Haga en kiosk på en tomt han leide av Marianne Kleveland. Kiosken lå på høyere side av innkjøringen til Waldemarhøyveien. Kiosken fikk raskt faste kunder fra Ski sentrum og om kvelden kom gjerne gårdsguttene fra gårdene rundt Ski og gjorde sine innkjøp. Åpningstidene var kundevennlige, fra 12.00 til 22.00 alle dager hele året unntatt 1. påskedag og 1. juledag. Ekteparet Marta og Georg Haga avløste hverandre på jobben. Alle som hadde fast jobb, fikk handle på bok mot å gjøre opp når lønninga kom. Men tidene var knappe så det kunne drøye med betalingen. Ikke alle hadde råd til å kjøpe en hel sigarettpakke så det var ikke uvanlig å kjøpe sigaretter enkeltvis hos Haga. Vareutvalget bød ellers på snus, tobakk, frukt, kjeks, sjokolade og hjemmelaget iskrem samt ukeblader som var veldig populære. Bildedt viser Hagabua på høyre side av Waldemarhøyveien. Bilde fra historielagets arkiv SKIH_021_016 Hagabua ved jernbanebroen.

Forretningsmannen Lukas Marelius Næss bygget Torvang og han hadde kjøpt tomta hvor Hagabua sto. Georg Haga flyttet da rett over Waldmarhøyveien og bygde ny kiosk. Tomt fikk han leid av jernbanen. Den nye kiosken ble tegnet av Olaf Strøm og satt opp av byggmester Asbjørn Finstad. Kiosken var hensiktsmessig etter datidens krav og hadde en liten kjeller for varer som skulle holdes kjølig. Under krigen var det dårlige tider, og kiosken stengte kl 18.00. Etter krigen ble det større bredde i vareutvalget og det kom dagsaviser, tipping og pengelotteri.  Nå ble åpningstiden kl. 7.30 til 18.00. Kiosken var til glede for Ski-ungdommen da ungdomsskolen ble innført på 1960-tallet. I Hagabua var det både leskedrikker og godsaker å kjøpe til trøst og oppmuntring ved prøver og eksamener.

Kiosken ble i alle år drevet som en familiebedrift. Den eneste faste ansatte utenom familien var Lillemor Jensen som arbeidet i Hagabua i 20 år.

I 1983 overtok Aase Haga Langås kiosken. Hun minnes tiden som kioskeier som positiv, selv om det kunne bli kaldt når det gikk ned mot 20 minusgrader og kunden bare skulle ha et frimerke.

I 1990 ble det anlagt ny gangbru over jernbanen og Hagabua måtte vike plass. Mange kunder beklaget at kiosken forsvant og den kom aldri i drift igjen som kiosk. I dag står kiosken i Vesteråtparken og Ski Historielag er ansvarlig for vedlikeholdet.

Se mer: Kalender 1998.