Da jernbanen kom til Ski

De ni anleggsårene for Smaalensbanen ble et møte mellom et tradisjonelt bygdesamfunn og den akkordarbeidende jernbaneslusken som aldri ble lenge på samme sted. Anleggstiden satte spor etter seg - på mange vis! En irreversibel prosess var i gang.

Les mer

Anleggsperioden

Det er mange funn av flint og stein fra bronsealderen, denne perioden er å betrakte som en fortsettelse av steinalderen. Menneskene hadde lært en ny og avansert teknikk til å forme gjenstander. I Ski hadde de liten tilgang til bronse, men de kunne kopier bronsedolker og -sigder i flint.

Les mer

Kråkstad stasjon

Østfoldbanens indre linje med stasjon i Kråkstad ble innviet i Kråkstad stasjon24. november 1882. Postkontoret åpnet også samme dag.

Les mer

Langhus stasjon

Det var i 1919 det første toget stoppet på Langhus stasjon. Da Smaalensbanen mellom Christiania og Ski ble åpnet i 1879, fikk ikke Langhus stoppested. 

Les mer

Ski stasjon

Stasjonen ble innviet 1. januar 1879. Bygningen var tegnet av arkitekt Peter Andreas Blix, og ble vurdert til å være av første klasse.

Les mer

Skotbu stasjon

Stoppestedet ble vedtatt opprettet i NSB 11.06.1907, og planarbeidet fullført 10.03.1908. Ett tog i hver retning stoppet ved stasjonen.

Les mer

Holdeplasser

Mellom Ski og Skotbu var det to ubetjente holdeplasser med et lite antall på- og avstigninger pr døgn.

Les mer