Medlemsmøte om taterene

Publisert av Arne Tungen den 31.03.23. Oppdatert 15.04.23.

Medlemsmøte onsdag 12. april 2023 kl 19 i Servicesenteret i Ski.

Vi får besøk av forfatter Thor Gotaas som skal guide oss gjennom et tilbakeblikk på folkegruppen taterne som i sin tid var reisende i Follo-traktene. Det er mange myter om trolldom og tyverier omkring denne reisende folkegruppen med sterkt forskjellig kultur fra bygdene de besøkte. De brakte med seg en sang, musikk, dansekultur og levesett med hest kjerre og vogn som var forskjellig fra vår og mer skal det kanskje ikke til for å vekke bygdetrollet i oss. For bare noen 10-år siden ble taterfamiliene kraftig forfulgt her til lands med forsøk på utrydding med sterilisering, og den velmenende staten forsøkte å ta barna til de omreisende. De som satte seg til motverge ble lobotomert, og til sist ble hesten tatt for å stanse mobiliteten. I dag er Romanifolket / taterne den 5. største folkegruppe her i landet med spesielt vern.

Bildet viser den kjente tatersangeren Elias Akselsen til venstre, Sofie Pettersen i midten og til høyre med tømmene Bjørn Grannum. Bildet er fra et filmopptak i regi av Karoline Frogner. Thor Gotaas tar med seg bøker for ”pensjonistpris” kr 100 til salg på medlemsmøtet. Thor har mange interessante og meget leseverdige bokutgivelser som vi kan kose oss med.